200 eurolla terveellistä kotiruokaa kuukausi kolmelle

Kotitekoisia korvapuusteja sekä tekemäni kestosuodatinpussi



Meillä on menossa toukokuun säästöhaaste ja tavoite oli saada 200 e riittämään 2 aikuiselle ja 1,5 v taaperolle ruokaan kuukaudeksi.

Olen siis itse taaperon kanssa kotona ja mies käy töissä. Puoliso ottaa eväät mukaan, joten tuo summa kattaisi kaiken ostamamme ruuan. Aiemmin ruokaan mennyt n 500 e/ kk kun herkut laskee mukaan.

Taustaa löytyy instagramin tallenetuista tarinoista, jos enemmän kiinnostaa, mutta lyhyesti innostus on lähtenyt bongaamastani instagramin säästöhaastesta. Olen myös tiedostanut, että raskausaikana herkkuihin menee valtavasti rahaa (107 e minulla huhtikuussa, eli 20 % tuloistani 🤢). Herkkujen osalta asetin ostolakon, mutta sokeria ym voin ostaa ja leipoa itse.

Nyt jo iso osa toukokuusta on takana ja olen itsekin hämmästynyt, että tuolla budjetilla pärjäämme ja olemme syöneet terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Kasviksia ja hedelmiä/marjoja menee päivittäin itsellä ainakin se 500 g.

Meillä syödään aika paljon kasvisruokia (myös ennen haastetta) ja maitotuotteet pääosin laktoosittomia. Taapero juo kauramaitoa.

Olen ollut tosi fiiliksissä tämän onnistumisesta ja jatkan haastetta/tavoitetta. Tavoite siis max 250 e /kk ruokaan, mutta mielummin tuo 200e. 

Olen aidon yllättynyt, että tämä oikeasti onnistuu!! 💪💪 Vaatii vaan hyvää suunnittelua ja miettimistä ja isoja satseja ruokaa kannattaa tehdä kerralla. 😊

Oleellista on suunnittelu. Kannattaa miettiä koko viikon ruokailut kerralla kun on hetki aikaa istua alas. Ruokaa kannattaa tehdä 2-3 päiväksi eli 4-6 annosta kerrallaan, jolloin kokata ei tarvitse joka päivä. Kannattaa miettiä kokkauspäivä/päivät valmiiksi ja kauppapäivä. Kaupassa käynti kerran viikossa säästää aikaa.

Kun on viikon ruokalista mietitty, niin sen jälkeen kauppalistan tekeminen kaikkien raaka-aineiden sekä välipalojen ym osalta. Kauppalistaa tehdessä katso jääkaappiin, mitä siellä on ja kuinka paljon. Myös päiväykset, ettei mene roskiin mitään. Myös kuivakaapin tsekkaus, onko tarve täydentää esim pastaa, riisiä ym. Pakastin kannattaa myös tsekata, tarviiko vaikka pakastemarjoja. Kannattaa kaappeja katsoa tietysti jo ruokalistaa suunnitellessa, jotta tuotteet kiertää myös pakastimesta.

Kauppapäivänä kauppaan prismassa ja lidlissä me käydään eniten. Molemmissa käyn joka viikko. Otan mm maitotuotteita ja kotimaisia lihoja lidlistä ja joitain hevi- sekä kuiva/säilyketuotteita, mitkä halvempia. Prisman hinnat näkyy foodie-nettisivujen kautta. Saatan puhelimella googlata vaikka vehnäjauho foodie niin näen kummassa tämä on halvempaa. Tästä kahden kaupan suosimisesta ei varmaan monien eurojen hyötyä kuitenkaan koidu, joten jos kävisimme vain yhdessä, kävisin prismassa, sillä lidlistä en saa kaikkea tarvittavaa.

Kokkauspäivänä teen 2 eri ruokaa (meillä su, kaupassa käyn to ja/tai pe), joista syödään koko väki 3-4 päivää, eli ma-ke/to. Sitten loppuviikolla teen jälleen 2 isoa satsia, joista loppu vko. Viikonloppuna usein "koottuja teoksia" esim su, vähän mitä on jäljellä ja syödään vanhoja tehokkaasti pois. Jos ruokaa tulee liikaa, pakastimeen, ettei pilaannu.

Yksi itselle tärkeä juttu on ettei hävikkiä tule. Mikään ei saa mennä huonoksi. Meillä esim leipä pakastetaan, ettei homehdu ja sulatetaan mikrossa kun syödään tai otan esim aamulla pari leipää sulamaan. Itse tekeminen on AINA halvinta.

Täysipainoinen kotiruoka on paljon einesannosta suhteessa halvempi ja terveellisempi! Lautasmallia kannattaa suosia, eli 1/4 lautasesta proteiinia sekä hiilaria ja 1/2 kasviksia.

Juomana vesi/kalsiumpitoinen juoma kuten maito/piimä (meillä kauramaito taaperolla). Maitoa ei tarvitse juoda joka aterialla kalsiumin tarpeen tyydyttämiseksi, jos käyttää esim raejuustoa, jogurttia, rahkaa tms. N 7 dl maitotuotetta aikuiselle on riittävä (800mikrog kalsiumia) eli 2 lasia maitoa, jogurtti annos (n 2 dl) ja raejuusto aterialla on aika riittävä. Maitotuotteita suomalaiset käyttää keskimäärin turhankin paljon siihen nähden, että se heikentää raudan imeytymistä, jolloin sen saanti voi jäädä riittämättömäksi. Myös lihaa ja proteiinia saadaan keskimäärin todellista tarvetta enemmän (etenkin lapset ja myös aikuiset, jos ei erit tarve esim lihasten kasvatuksen tms vuoksi).

Ruokaa sopiva annos on aikuiselle monesti 300-400 g riippuen ruuan energiasisällöstä ja "raskaudesta", keittoa vähän enemmän. Moni ottaa lautasellisen vaikka lasagnea, vaikka 1/2 lautasellista + 1/2 lautasellista esim salaattia on sopiva määrä. Tietysti lapsen ruuan syömistä ei tule sinänsä rajoittaa, mutta aikuisella tämä on aika hyvä annoskoko, fyysinen aktiivisuus toki vaikuttaa!

Leipä ja herkut kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä tosiaan itse. Ja ostaa raaka-aineet tunnistettavana ja "aitona" esim maustamaton jogurtti ja siihen marjoja, hedelmää, itse tehtyä tai kaupan sokeritonta sosetta tms.

Mehut ovat kalliita herkkuja ja niideen hyödyt ovat oikeasti onnettomat. Marja/hedelmä sellaisenaan syötynä sisältää kuidut, joita mehussa ei ole ja näin ollen täyttää vatsaa, eikä kalorit ole niin "tyhjiä". Myös suun terveydelle mehut ovat jopa haitaksi, jos juodaan janojuomana. Vesi on janojuomana paras. (Tai vaikka soodastreamilla hapotettu maustamaton hanavesi).

Ruokina meillä on aamupalaksi kaurapuuro. Oikeastaan aina. Lounas ja päivällinen aina kunnon ruokaa, joskus ruokaisa salaatti tai vaikka riisipuuroa, mutta ei korvata kunnon ruokia leivällä tms. Välipalana esim jogurttia/rahkaa ja hedelmää/marjoja tai leipää. Itselle riittää välipalaksi joskus pelkkä hedelmä. Kun syö kunnon ruokaa hyvin, ei tarvita isoja välipaloja. Iltapalaksi esim leipää, puuroa, jogurttia, munakasta tms.

Meillä syödään paljon kasvisruokia. Perusruokia esim:
Linssilasagne
Tofu/papuwok
Keitot (kana, jauheliha, liha ym)
Soijarouhemakaronilaatikko
Soijarouhebolognese ja pasta
Kanakastike ja riisi
Pizza Kana, falafel tai lihapyörykät ja muusi/pasta/riisi
Linssipata
Pataruuat
Uunijuurekset ja liha tai kasvislisuke
Pinaattiletut
Ruokaisat salaatit
Hernekeitto
Kaalilaatikko
Laatikkoruuat
Kiusaukset

Maapähkinävoi on todella helppo tehdä itse. Tämä on vähän blondia, mutta paahtamalla lisää on värikin tummempi.

Ihan loistava apuväline on Aikataito Oy:n ruoka-arki kalenteri, joka auttaa muistamaan ja suunnittelemaan valmiisiin pohjiin ja seuraamaan kuluja. Itselle sain kalenterin yhteistyönä käyttööni ja olen älyttömän tyytyväinen. Tuote palvelee tarkoitustaan!






Aiheesta paljon instagramissa
Jenna.ma.ma



Kommentit

  1. Moi! Luin iltalehdestä sun onnistuneesta säästöprojektista. Tää on tosi mielenkiintoista! Olen itsekin nyt kotiäiti ja ruokailemassa säästäminen on ollut jo pitkään tavoitteeni. Alle 300 euron per kk en ole todellakaan vielä päässyt eikä se tulekaan onnistumaan, koska on useampia raaka-aineita ja ruokailutapoja, joista emme ole vielä valmiita luopumaan (sunnuntaibrunssi, tuoremehut, mehukeitot..) mutta tämä sinun onnistumisesi todella innosti tavoittelemaan pienempiä ruokakuluja :) kiitos! Laitan blogisi seurantaan.
    - A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei A!

      Hienoa kuulla, että saat inspiraatiota!

      Nämä ovat valintoja, enkä usko tai katso, että tuo meidän käyttämämme summa on kuitenkaan se oleellisin asia. Oleellista on tietoinen kuluttaminen sekä suunnitelmallisuus niin taloudenhoidossa kuin ruokakuluissakin 👌😊

      Poista
  2. Kiitos kivasta blogista ja resepteistä ja säästövinkeistä :)
    Ruokapuolella olen itse raskauden aikana alkanut syömään enemmän lihatuotteita. Alkuraskaudessa ihan teki mielikin ja olen ajatellut, että on ihan hyväksi sikiön kehityksellekin. Vähän jopa stressaa ajatus, että söisin liikaa soijatuotteita raskauden aikana. Estrogeenin vuoksi siis soijan kokonaisvaltaisuutta välttelen.. Enemmän sitten kaurakermaa, maitojugurttia ja ihan maitoa käyttänyt nyt teen/murojen /puuron kanssa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi 😊

      Soija onkin ikuisuuskysymys haittojen ja hyötyjen suhteen. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Ruokavalioni oli viime vuonna vegaaninen ja tätä kävin ravitsemusterapeutin kanssa läpi, kun imetin esikoista. Nykytiedom mukaan soijaa voisi hänen mukaansa käyttää jopa päivittäin. Mutta nämä ovat tottakai jokaisen omia valintoja! Minullekin tuli itseasiassa raskauden alussa liha ja juustohimot, joka muuttikin ruokavalion takaisin sekaruuaksi. Uskon jossain määrin kehon viisauteen pyytää tarvitsemansa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos ajatuksestasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Edullista arkiruokaa- sarja: Mansikkamehu mansikan kannoista